Hjælp til IT-strategi
Med en god IT-strategi ved I, hvordan IT skal understøtte jeres virksomhed, så I opnår mest værdi for pengene. Samtidig undgår I daglige frustrationer og uforudsete omkostninger, fordi jeres løsning ikke fungerer optimalt i forhold til jeres behov.
En god IT-strategi er jeres sikkerhed for, at:
- I får større fokus på at skabe værdi for forretningen
- I køber og bruger de rette IT-systemer til jeres behov
- I udnytter teknologierne optimalt og får mest muligt ud af jeres investeringer
- I har fokus på at nedbringe jeres omkostninger ved at omlægge og standardisere jeres IT
- I er på forkant i forhold til jeres fremtidige behov, så I ikke spilder penge på at løse diverse IT-udfordringer
Processen omkring en ny IT-strategi er inddelt i tre faser:
1. Fase: Krav, mål og fokus
I den indledende fase ser vi på forudsætningerne for jeres nye IT-strategi. I praksis betyder det, at vi hjælper jer med at definere, overveje og beskrive:
- Jeres vision
Hvad I ønsker at opnå med jeres IT-strategi? - Jeres forretningsmæssige mål
Hvilke organisatoriske og forretningsmæssige mål er de vigtigste for jer at opnå. Og hvilke delmål kræver det opfyldelse af først? - Jeres brugerbehov
Hvordan sikrer I, at I imødekommer jeres brugeres behov bedst muligt? - Jeres virksomheds arbejdsgange og processer
Hvilke arbejdsgange og processer skal strategien understøtte i virksomheden og hjælpe med at effektivisere og optimere? - Jeres krav til teknologien
Hvilke krav har I til teknologien i forhold til, hvad den skal understøtte i virksomheden?
1. Fase: Krav, mål og fokus
I den indledende fase ser vi på forudsætningerne for jeres nye IT-strategi. I praksis betyder det, at vi hjælper jer med at definere, overveje og beskrive:
- Jeres vision
Hvad I ønsker at opnå med jeres IT-strategi? - Jeres forretningsmæssige mål
Hvilke organisatoriske og forretningsmæssige mål er de vigtigste for jer at opnå. Og hvilke delmål kræver det opfyldelse af først? - Jeres brugerbehov
Hvordan sikrer I, at I imødekommer jeres brugeres behov bedst muligt? - Jeres virksomheds arbejdsgange og processer
Hvilke arbejdsgange og processer skal strategien understøtte i virksomheden og hjælpe med at effektivisere og optimere? - Jeres krav til teknologien
Hvilke krav har I til teknologien i forhold til, hvad den skal understøtte i virksomheden?
2. Fase: Kernen i jeres IT-strategi
Med udgangspunkt i jeres svar fra den indledende fase har vi et solidt grundlag for at definere kernen i jeres IT-strategi.
I denne fase arbejder vi med følgende:
- At identificere de områder, hvor IT kan understøtte jeres vækstpotentiale
- At definere hvilke IT-systemer og platforme der skal udgøre rygraden i jeres digitale strategi
- At fastsætte hvilke tekniske og organisatoriske forudsætninger det kræver for at få det fulde udbytte af IT-strategien mange år frem
2. Fase: Kernen i jeres IT-strategi
Med udgangspunkt i jeres svar fra den indledende fase har vi et solidt grundlag for at definere kernen i jeres IT-strategi.
I denne fase arbejder vi med følgende:
- At identificere de områder, hvor IT kan understøtte jeres vækstpotentiale
- At definere hvilke IT-systemer og platforme der skal udgøre rygraden i jeres digitale strategi
- At fastsætte hvilke tekniske og organisatoriske forudsætninger det kræver for at få det fulde udbytte af IT-strategien mange år frem
3. Fase: IT-strategien i praksis
Når kernen er på plads i jeres IT-strategi, afslutter vi processen med at sikre os, at I får det fulde udbytte af jeres nye IT-strategi.
I den afsluttende fase definerer og beskriver vi jeres:
- Nøgleindsatser
En beskrivelse af hvilke projekter og initiativer, som skal kendetegne strategien. Så I ved hvilke indsatser, der er de vigtigste at få gennemført i strategien - Succeskriterier
En definition af hvilke parametre I løbende skal måle på for at sikre jer, at I når IT-strategiens mål på både kort og lang sigt - Handlingsplan
En faseopdelt opbrydning af hvilke initiativer, der skal gennemføres i hvilken rækkefølge og med brug af hvilke ressourcer undervejs - Governance
En klar organisering af opgaverne i IT-strategien inklusiv en tydelig definition af, hvem der træffer hvilke beslutninger og ud fra hvilket grundlag. Samt hvor ofte IT-strategien og handlingsplanen skal opdateres, og hvem der har ansvaret for det. Så I sikrer, at I får en levende IT-strategi, der skaber resultater og er en værdifuld hjælp i hverdagen
3. Fase: IT-strategien i praksis
Når kernen er på plads i jeres IT-strategi, afslutter vi processen med at sikre os, at I får det fulde udbytte af jeres nye IT-strategi.
I den afsluttende fase definerer og beskriver vi jeres:
- Nøgleindsatser
En beskrivelse af hvilke projekter og initiativer, som skal kendetegne strategien. Så I ved hvilke indsatser, der er de vigtigste at få gennemført i strategien - Succeskriterier
En definition af hvilke parametre I løbende skal måle på for at sikre jer, at I når IT-strategiens mål på både kort og lang sigt - Handlingsplan
En faseopdelt opbrydning af hvilke initiativer, der skal gennemføres i hvilken rækkefølge og med brug af hvilke ressourcer undervejs - Governance
En klar organisering af opgaverne i IT-strategien inklusiv en tydelig definition af, hvem der træffer hvilke beslutninger og ud fra hvilket grundlag. Samt hvor ofte IT-strategien og handlingsplanen skal opdateres, og hvem der har ansvaret for det. Så I sikrer, at I får en levende IT-strategi, der skaber resultater og er en værdifuld hjælp i hverdagen
-
Grundighed
Vi sætter os grundigt ind i jeres virksomheds behov, arbejdsgange og processer, så vi har en klar forståelse af, hvad det er vigtigt, at en IT-strategi indeholder i netop jeres virksomhed for at skabe de ønskede resultater -
Tryghed
Vi er jeres sikkerhed for, at IT-strategien rummer de essentielle overvejelser, der er grundlaget for at kunne træffe gode og økonomisk ansvarlige beslutninger i hverdagen -
Værdi for pengene
En IT-strategi må for alt i verden ikke kun eksistere på et teoretisk plan, hvor den ikke tilfører reel værdi i virksomheden. Derfor hjælper vi jer med at sikre, at jeres IT-strategi bliver integreret i jeres virksomhed på en måde, hvor den dagligt tilfører værdi både for ledelse, medarbejdere og forretningen som helhed