IT er i høj grad en forretningsparameter, der skal understøtte virksomhedens arbejdsprocesser og skabe morgendagens forretning – IT er ikke bare et redskab eller en service.
”Alle virksomheder er blevet til tech-virksomheder.”
Sådan formulerer CIO for VMware og Dell Technologies, Bask Lyer, det i en klumme i nyhedsbrevet ITWatch. Han understreger, at det gælder for alle typer virksomheder i alle brancher.
I klummen skriver han også:
”Lige nu er det it-chefen, der er i den bedste position til at tage teten som transformationsleder i virksomheden, da hele virksomhedskulturen bliver nødt til tilpasse sig.”
Vi kan ikke være mere enige. En god IT-chef gør forskellen – også i små og mellemstore virksomheder. Nogle steder skal vi måske bare nøjes med at kalde IT-chefen for IT-ansvarlig.
Hvad er det så, der kendetegner sådan en IT-ansvarlig, der er blevet en central aktør i alle virksomheders drift?
Den IT-ansvarlige blæksprutte
Vi plejer at sige til hinanden, at vi arbejder som blæksprutter, når vi er ude på opgave som IT-chef (eller IT-ansvarlig) i vores kunders virksomheder. Opgaven for en IT-ansvarlig har elementer fra økonomi, jura, teknik, forretningsforhold, drift og samarbejde med leverandører. Opgaven er både strategisk og operationel – den IT-ansvarlige skal beherske begge dele.
På det strategiske plan skal den IT-ansvarlige sætte sig ind i nye teknologier og vurdere, om de kan give værdi for virksomheden. Han eller hun skal budgettere og overvåge omkostningerne for IT-drift og investeringer. Der skal udarbejdes IT-sikkerhedspolitik (GDPR spiller en ny og stor rolle). Den IT-ansvarlige skal udarbejde procedurer og politikker og løbende afstemme IT-driften med virksomhedens ledelse – IT skal understøtte forretningen.
Samtidig skal den IT-ansvarlige også være praktiker i dagligdagen og løse en række vigtige operationelle opgaver i hverdagen. Den IT-ansvarlige skal have overblik over den daglige drift, minimerer afbrydelser og nedetid. Købe udstyr og løsninger. Finde løsninger, når driften giver problemer. Når det gælder outsourcing, er der en stor opgave i løbende at sikre et godt samarbejde med IT-leverandøren, afstemme processer, forventninger og aftaler – og især holde IT-leverancerne op mod virksomhedens behov og strategi.
En ekstern IT-ansvarlig er en medarbejder med volumeknap
Der er overordnede beslutninger om IT, der SKAL træffes af virksomhedens ledelse. Men beslutningerne skal træffes på et sagligt og vidende grundlag, og når beslutningen er truffet, så skal strategien udføres i hverdagen og virkeligheden. Det er her IT-chefen eller den IT-ansvarlige kommer i spil.
Hvis virksomheden ikke er ret stor og ikke har ret mange ansatte, så kan det ganske simpelt være overkill at ansætte en IT-ansvarlig på fuld tid. Alternativet er at købe sig til en IT-ansvarlig på deltid, og det er faktisk slet ikke nogen dårlig ide, hvis vi selv skal sige det i al ubeskedenhed. Det er nemlig det, som vi gør i vores virksomhed, GovernIT. Vi lejer os ud som IT-ansvarlige på deltid.
Tænk på en ekstern IT-ansvarlig som en medarbejder med en volumeknap. Du kan skrue op og ned for styrken (og arbejdsindsatsen), ligesom du skruer op og ned på lyden for din radio.
Vi ved godt, at amerikanske Bask Lyer i sin klumme tænker mest på store, amerikanske koncerner. Men budskabet gælder efter vores opfattelse også i vores verden. Og vi kan bekræfte, at det er muligt at gøre nytte som IT-ansvarlig – selv som ekstern på deltid.