GovernIT samler trådene i stort split-projekt for K. Nissen International

GovernIT samler trådene i stort split-projekt for K. Nissen International

IT-infrastrukturen hos K. Nissen International, der har 1.600 medarbejdere i flere lande, skulle på et halvt år deles op i to helt adskilte organisationer. Det affødte et IT-split-projekt, der voksede til mere end 700 del-opgaver, der blev leveret til den aftalte dato. Søren Bay fra GovernIT var projektleder på den komplicerede og intense operation.

Sammen med IT-chefen i virksomheden, Helle Midtgaard, delte Søren Bay fra GovernIT IT-systemer, serverrum, netværk og medarbejdernes laptops op i to separerede enheder, da K. Nissen International med en meget kort tidsfrist skulle deles op i to helt adskilte virksomheder.

Det var et komplekst IT-miljø, der skulle deles og komme til at fungere inden for en begrænset tidsfrist på seks måneder.

content/helle-nissens.pngHelle Midtgaard, IT-chef hos K. Nissen International

Horsens-virksomheden havde kort efter sit 100-års jubilæum i 2021 solgt halvdelen af virksomheden til A.P. Møller Holding hen over sommeren 2021. K. Nissen International er specialist i kølesystemer til bilindustriens eftermarked samt til vind- og industrisegmenter.

A.P. Møller Holding købte divisionen, der udvikler og producerer avancerede kølesystemer til vindmøller, tog, minedrift og andre krævende industriapplikationer. Af praktiske og juridiske grunde skulle der etableres ”vandtætte skodder” mellem software, tilhørende licenser, hardware og netværk.

Mere end 700 del-opgaver

Inden salget var K. Nissen International en stor organisation med 1.600 medarbejdere i lande verden over, herunder lokationer i Danmark, Slovakiet, Tjekkiet, USA og Kina, der gennem mange års vækst og udvikling havde udviklet en kompliceret og sammenhængende organisme af IT-systemer, og det på trods af at koncernen konsekvent har indført deres egne IT-systemer i de virksomheder, de har etableret igennem årene.

Da Helle Midtgaard ringede GovernIT op for at få hjælp til opgaven, havde hun en foreløbig liste med 45 overordnede opgaver, der endte med at blive splittet op i 700 i mindre og mere detaljerede delopgaver

– Det var en særdeles stor opgave. Og det vidste jeg godt, inden vi gik i gang. Men jeg var meget målrettet omkring at få opgaven løst, siger IT-chefen.

Dublering og ændring af hardware og netværk

Helle Midtgaard sad for bordenden under hele processen og styrede prioriteringerne. GovernIT’s mand på opgaven, Søren Bay, blev den operationelle projektleder eller spilfordeler, som Helle Midtgaard kalder det.

Søren kendte naturligvis ikke vores IT-systemer i detaljer. Men han er professionel og forstår IT, så han var hurtig til at skaffe sig et overblik.

– Helle Midtgaard, IT-chef hos K. Nissen International

Søren Bay var dedikeret til opgaven to-tre dage om ugen, hvor han holdt styr på, hvordan alt det praktiske i forbindelse med projektet skred frem. I Danmark var der allokeret ti medarbejdere og yderligere to freelancere. Foruden to i Kina og to i Slovakiet.

I både Danmark og Slovakiet skulle der bygges et ekstra serverrum og serverne blev dubleret, så der samlet set blev installeret over 140 servere.

Alle servere i hele organisationen skulle have nye IP-adresser. På koncernens adresse i Horsens og i flere andre lande skulle der trækkes nye netværkskabler, og MPLS-netværket skulle deles op i to dele og konfigureres om.

– Det var en kæmpeopgave i sig selv at om-konfigurere MPLS’en. Vi om-konfigurerede mere end 200 netværkskomponenter, fortæller Helle Midtgaard.

600 medarbejder-laptops skulle have nyt image – det skete på én gang over en weekend.

– Det var en hektisk weekend, men der var styr på det, siger Helle Midtgaard.

Styring og prioritering

Økonomi og produktion var baseret på A4, der også skulle deles i to. Et andet stort IT-system til kvalitetssikring og dokumenthåndtering samt en lang række produktionsspecifikke fagsystemer blev også delt i to. Foruden hele Office 365-suiten, hvor e-mails, Teams med mere skulle migreres.

Det siger sig selv, at opgaven og processen hele tiden har krævet fleksibilitet og omstillingsparathed for at nå i mål til tiden. En agil proces, som det hedder. 

Vi kunne ikke bare lave en køreplan og køre derudaf. Søren holdt styr på trådene og lavede en opsamlingsplan, så vi kunne justere ind undervejs.

– Helle Midtgaard, IT-chef hos K. Nissen International

Takket være den stramme styring og prioritering holdt alle implicerede næsen i sporet hele vejen.

Projektet kom i mål tre dage før den aftalte tid i slutningen af januar 2022. Tilbage stod kun nogle praktiske småopgaver uden betydning for driften, som eksempelvis at lukke for overflødige licenser.

– Søren Bay fra GovernIT fik hurtigt en forståelse af opgaven og virksomheden – og så havde han blik for de mange detaljer og aspekter, siger Helle Midtgaard.

På bare seks måneder splittede K. Nissen International samtlige IT-funktioner op i to næsten lige store organisationer - uden at forstyrre daglig drift og nedetid. Vi hjalp med og sikrede virksomhedens: 

  • ERP-system
  • Dokumenthåndtering
  • Microsoft Office 365 til kontorsystemer
  • Nye licenser til hver af de to organisationer
  • To helt separerede IT-netværk i de samme bygninger
  • Separate serverrum til hver af de to organisationer
  • Ny konfiguration af 600 medarbejder-laptops
  • Mere end 700 delopgaver i flere trin.
bubble